Kastking Sharky III review

Deze review is niet gesponsord en onafhankelijk, de links zijn affiliate links. Als je deze molen wilt kopen zouden wij het op prijs stellen als je dat doet door op een van onze links te klikken.

Kastking is een bijzonder merk, het is een van de weinige nieuwkomers op de molen markt. Kastking staat voor betaalbare en innovatieve molens, hengels en andere hengelsportproducten. Er zijn weinig nieuwe spelers die de markt van molens betreden dus het is uberhaupt interessant om eens te zien hoe dat bevalt. Zo gezegd zo gedaan in januari 2019 heb ik twee Kastking molens geimporteerd een 5000 (37.85 euro op Aliexpress) serie en een 1000 serie (29,78 euro op Aliexpress). Tezamen met een Kastking blackhawk II ML hengel en twee lijnen: 12LB 0.1 gevlochten en 40LB 0.3 gevlochten. Ten tijde van deze review is het september 2020 en heb ik beide molens uitgebreid getest.

Hierboven zie je een Sharky III in 1000 formaat, op een Ultralight hengel met een karpertje er aan. Spannend! Je ziet in dit Gifje niet heel goed hoe de slib afrolt maar toen ik dit oude filmpje weer zag realiseerde ik mij wel dat hij na het jaar wat minder soepel is geworden dan hij hier is.

Ontwerp

Het ontwerp van de Kastking Sharky II doet denken aan een combinatie van een ruimteschip en een Daiwa molen. Bijna de hele molen is gemaakt van grafiet waar kennelijk vezels doorheen zijn gemixt voor de stevigheid. En om eerlijk te zijn, de molens zijn echt keihard en bijzonder stevig. Het is ook super fijn dat de molens zijn uitgerust met een rubberen ring om de spoel, hierdoor zijn ze "Braid ready" oftewel je kunt er direct gevlochten lijn opspoelen zonder backing.

Op de bovenstaande foto zie je de rubberen ring op de spoel zitten.

Een prima baars op de Sharky III 1000 serie

Op de bovenstaande foto zie je goed hoe de Sharky III er van binnen uitziet. Een rotor die niet van gehard metaal is gemaakt baart uiteraard direct zorgen. Het lijkt haast onmogelijk dat een zinken rotor langer dan enkele jaren meegaat. Ook de slip schijven die volgens de fabrikant 18KG slibkracht hebben slaan eigenlijk nergens op. In het engels wordt er wel eens gesproken van een "Locking Drag" oftewel een slib die op slot staat. Geen visser zal met een 5000 serie molen 18KG slibkracht nodig heben. Het is waarschijnlijk gewoon gedaan om goed uit de specificaties te komen. De slib is goed, engizins soepel te noemen en ja het is mogelijk om hem helemaal vast te draaien. Wanneer de slib erg vast staat is deze niet heel soepel meer, op de 1000 serie werd het zelfs problematisch. Ik heb op het Oostvoornse meer een 70CM forel gevangen op deze Kastking molen en de slib haperde wel tijdens de dril, als ik met een lichtere lijn had gevist kon het zijn dat ik de vis er op verloren had. Wel moet ik daarbij vermelden dat ik de 1000 serie enkele malen onder water heb gehouden in het zoute Oostvoornse meer water, wat uiteraard voor geen enkele molen goed is.

Grote Oosvoornse meer forel gevangen met een Sharky III 1000 serie. Een lange spannende strijd, extra spannend door de wat haperende slib van de Sharky III.

De Kastking Sharky III wordt in 5 verschillende maten gebruikt. Ik heb de 1000 serie en de 5000 serie gekocht om een goed vergelijk te kunnen maken. Maten van molens zijn altijd lastig, maar ik zou zeggen dat deze kleiner "uitvallen" dan de meeste molens. Een 5000 serie Penn Wrath molen bijvoorbeeld is groter.

Een rivierkreeftimitatie kon deze rover wel verleiden.

Pluspunten

+ Aantrekkelijke prijs

+ Lichte molens

+ Relatief goedkoop

+ Braid ready spool

Minpunten

- Onderdelen lastiger te krijgen

- De slib is onder grotere druk niet zo soepel meer

- Lijn valt vaak onder de spoel

- Molens blijven niet een jaar lang even soepel

Conclusie

De Kastking Sharky III kan denk ik twee doelgroepen bedienen. Startende vissers die een goedkope molen willen en niet heel erg vast zitten aan een bepaald merk. Kwalitatief zijn deze molens voldoende om veel en grote vis mee te vangen, comfort en levensduur is minder dan een vergelijkbare molen van een bekender merk als Shimano bijvoorbeeld. Verder denk ik dat de tweede groep vissers die deze molen kan bedienen doorgewinterde vissers zijn die een goedkope molen willen voor een visserij die zij niet vaak doen of wat risicovol is. Ik zou niet snel een molen van 200 euro meenemen als ik ga zeebaarzen op steenstort, de kans dat je valt is gewoon groot. Ook tijdens het bellyboaten op het Oostvoornse meer zag ik dat ik naar de Sharky III greep gewoon omdat ik niet mijn dure Shimano molens wil laten verroesten door het zoute water.